اقتصاد و بازرگانی حمل و نقل کد خبر: ۱۵۴۱۰۰

بازار مرزی در مسیر رسمی‌سازی ؛ تجارت کولبری و ملوانی با نرخ‌های جدید

در رویه‌های کولبری و ملوانی ، مالیات بر ارزش افزوده معادل ۵۰ درصد میزان مقرر در رویه تجاری اخذ می‌شود . همچنین حقوق گمرکی و سایر عوارض معادل ۲۰ درصد میزان مقرر در رویه تجاری محاسبه و دریافت خواهد شد .

واتساپ

به گزارش پرتال حمل و نقل ، ابلاغ افزایش عوارض و حقوق ورودی در سال دوم اجرای قانون ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) از ۱۴۰۴/۱۱/۰۷

بر اساس ابلاغیه شماره ۷۰۷۷۸۷۱ مورخ ۱۴۰۴/۱۱/۰۴، صادره از سازمان توسعه تجارت ایران و خطاب به گمرک جمهوری اسلامی ایران ، افزایش ماخذ محاسبه و اخذ مالیات ، حقوق گمرکی و سود بازرگانی در سال دوم اجرای «قانون ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی کولبری و ملوانی و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان» ابلاغ شد . این تغییرات از تاریخ ۱۴۰۴/۱۱/۰۷ لازم‌الاجراست .

جزئیات نرخ‌های جدید در رویه‌های کولبری و ملوانی :

الف) مالیات و عوارض پایه

در رویه‌های کولبری و ملوانی ، مالیات بر ارزش افزوده معادل ۵۰ درصد میزان مقرر در رویه تجاری اخذ می‌شود . همچنین حقوق گمرکی و سایر عوارض معادل ۲۰ درصد میزان مقرر در رویه تجاری محاسبه و دریافت خواهد شد .

ب) سود بازرگانی با تفکیک اقلام دارای مشابه تولید داخل

برای اقلام خاص دارای مشابه تولید داخل از جمله لوازم خانگی ، پارچه و نخ و منسوجات ، تایر ، آرایشی و بهداشتی (مطابق کد تعرفه‌های پیوست) سود بازرگانی معادل ۳۰ درصد میزان مقرر در رویه ورود قطعی محاسبه و اخذ می‌شود . برای سایر اقلام نیز سود بازرگانی معادل ۱۵ درصد میزان مقرر در رویه ورود قطعی محاسبه و دریافت خواهد شد .

بازار مرزی در مسیر رسمی‌سازی ؛ تجارت کولبری و ملوانی با نرخ‌های جدید

پ) نرخ‌های ویژه برای اصناف و واحدهای تولیدی واجد صلاحیت در استان‌های مشمول

برای اصناف و واحدهای تولیدی مستقر در استان‌های مشمول که حائز صلاحیت تشخیص داده شوند ، واردات اقلام مجاز رویه‌های کولبری و ملوانی با نرخ‌های ترجیحی انجام می‌شود ؛ به نحوی که برای اقلام خاص دارای مشابه تولید داخل ، سود بازرگانی معادل ۲۰ درصد میزان مقرر در ورود قطعی و برای عموم اقلام مجاز ، سود بازرگانی معادل ۱۰ درصد میزان مقرر در ورود قطعی محاسبه و اخذ خواهد شد . همچنین اعلام شده است نحوه تشخیص و ثبت آماری اصناف و واحدهای تولیدی واجد صلاحیت در استان‌های مشمول متعاقباً اعلام می‌شود .

پیامدهای عملی حوزه زنجیره تامین

با توجه به اعمال همزمان ضرایب جدید در مالیات بر ارزش افزوده ، حقوق گمرکی/عوارض و سود بازرگانی ، بازنگری در برآورد هزینه تمام‌شده و به‌روزرسانی پیش‌فاکتورها و قراردادهای حمل ضروری است . همچنین در خصوص اقلام دارای مشابه تولید داخل ، تطبیق دقیق کد تعرفه پیش از بارگیری اهمیت دوچندان دارد ؛ زیرا تفاوت نرخ‌ها می‌تواند مستقیماً بر قیمت نهایی ، برنامه حمل و زمان ترخیص اثرگذار باشد. از سوی دیگر ، با توجه به پیش‌بینی نرخ‌های ترجیحی برای اصناف و تولیدی‌های واجد صلاحیت ، تفکیک فرآیندها و برنامه‌ریزی خدمات بر اساس وضعیت ثبتی و احراز صلاحیت مشتریان ، از الزامات اجرایی این دوره محسوب می‌شود .

منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

در همین موضوع بخوانید

دیدگاه‌ها

۰ دیدگاه

اولین دیدگاه را دربارهٔ این خبر بنویسید.

ثبت دیدگاه

ایمیل شما منتشر نمی‌شود. تکمیل موارد ستاره‌دار الزامی است.