به گزارش پرتال حمل و نقل ، گمرک جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاستهای دولت برای حمایت از تولید و صادرات ، تسهیلات گوناگونی را جهت فعالان تولیدی و تجاری بهویژه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فاقد سابقه تخلف گمرکی در نظر گرفته و طی شیوهنامهای ضوابط برخورداری فعالان مجاز اقتصادی واجد شرایط از این تسهیلات را به گمرکات اجرایی ابلاغ کرده است .
تسهیلات ۱۸ گانه گمرک برای این گروه به این شرح است :
۱ – ترخیص کالا خارج از سطح ۳ (مسیر قرمز)
۲ – پذیرش ضمانتنامه بانکی حداکثر یکساله برای ترخیص قطعی ماده ۶ قانون امور گمرکی
۳ – پذیرش ضمانتنامه بانکی برای ترخیص قطعی و سایر رویههای ماده ۶ آییننامه اجرایی قانون امور گمرکی
۴ – استفاده از تسهیلات ماده ۵۷ آییننامه اجرایی قانون امور گمرکی
۵ – استفاده از تضمین بیمهای برای صادرات
۶ – استفاده کامل از تسهیلات بسته حمایت از تولید
۷ – استفاده کامل از تسهیلات بسته حمایت از صادرات
۸ – تخفیف در هزینه خدمات انجام امور گمرکی ، موضوع بند الف ماده ۳ آییننامه اجرایی قانون امور گمرکی (حداکثر تا سقف ۵۰ درصد)
۹ – استفاده از حداقل تضمین در کلیه مواردی که در قانون امور گمرکی و آییننامه اجرایی به تضمین اشاره شده است .
۱۰ – رسیدگی به پرونده اختلافات گمرکی فعالان اقتصادی مجاز به صورت فوری و خارج از نوبت در کمیسیونهای پیگیری به اختلافات گمرکی
۱۱ – ارائه مجوز ایجاد انبار اختصاصی
۱۲ – انجام فرآیند استرداد ، مطابق با تسهیلات پیشبینی شده در بسته حمایت از تولید با اخذ تعهد
۱۳ – نگهداری بخشی از کالا بهعنوان وثیقه خارج از نوبت مطابق تسهیلات پیشبینی شده در بسته حمایت از تولید با اخد تعهد
۱۴ – استفاده از تسهیلات ماده ۴۲ قانون امور گمرکی
۱۵ – استفاده از تسهیلات موضوع استاندارد ۳۲-۳ کنوانسیون تجدیدنظر شده کیوتو
۱۶ – استفاده از تسهیلات ماده ۶ قانون امور گمرکی کالای متعلق به وزارتخانهها و مؤسسات دولتی با تعهد مسئولان مالی سازمان و اشخاص با اخذ ضمانتنامه بانکی با حداکثر سقف یکساله
۱۷ – رسیدگی خارج از نوبت اظهارنامه با توجه به ضرایب تعیین شده و ضریب اهمیت زمانی سطح دو در سامانه جامع امور گمرکی
۱۸ – پذیرش و تسهیل ورود موقت برای صادرکنندگان
به استناد مفاد تبصره ۱ ذیل بند الف بخشنامه «دستورالعمل نحوه اخذ ضمانتنامه بانکی» رئیس کل گمرک ایران (در خصوص پذیرش ضمانتهای موضوع بندهای ۲ و ۳ و ۶ فوقالذکر) ، ارائه ضمانتنامه بانکی با سررسید حداکثر یکساله بابت حقوق ورودی از سوی شرکتهای مصوب شده بهعنوان فعال اقتصادی مجاز (AEO) در هر زمان از سال امکانپذیر است .
در صورت احراز و اثبات موارد تخلف شرکتها از معیارهای مندرج در شیوهنامه ، تسهیلات اعطایی لغو خواهد شد .






دیدگاهها
اولین دیدگاه را دربارهٔ این خبر بنویسید.