گمرک کد خبر: ۱۵۵۱۳۸

۱۱ اقدام فوری گمرکات برای تسریع در ترخیص کالاهای وارداتی تا پایان اسفند ۱۴۰۴

به گزارش پرتال حمل و نقل ، گمرک ایران در اطلاعیه‌ای ۱۱ اقدام فوری گمرکات با هدف تسهیل و تسریع تجارت خارجی و بهره‌مندی جامعه تجاری کشور از تسهیلات ...

واتساپ

به گزارش پرتال حمل و نقل ، گمرک ایران در اطلاعیه‌ای ۱۱ اقدام فوری گمرکات با هدف تسهیل و تسریع تجارت خارجی و بهره‌مندی جامعه تجاری کشور از تسهیلات مصوب تا پایان اسفندماه سال جاری را به گمرکات اجرایی ابلاغ کرد .

بر اساس اطلاعیه گمرک ایران ، این تسهیلات که مصوب بوده و برای گمرکات اجرایی و سازمان‌های همجوار لازم‌الاجراست به شرح زیر است :

۱ – واردکنندگانی که متقاضی ترخیص کالا بدون دریافت و ارائه کد ساتا از گمرکات هستند ، می‌توانند با درج تعهد در سامانه جامع امور گمرکی توسط صاحب کالا و یا نماینده قانونی وی مبتنی بر «عدم درخواست ارز از بانک مرکزی پس از ترخیص کالا» به گمرک اجرایی ، اقدام به خروج کالا نمایند . بدین ترتیب گمرکات اجرایی مجازند پس از دریافت تعهد مذکور ، اقدام به ترخیص کالا بدون دریافت کد ساتا نمایند . تبصره : در خصوص خودرو سواری ، موتور سیکلت ، کشنده‌ها و اتوبوس که به صورت CBU وارد شده‌اند ، گمرکات اجرایی صرفا بدون صدور پته عبور برای کالاهای مذکور مجاز به ترخیص کالا بدون دریافت کد ساتا خواهند بود .

متن تعهد : اینجانب/شرکت …. با کد/شناسه ملی …. متعهد می‌گردم پس از ترخیص کالای موضوع پروانه واردات با شماره …. تاریخ …. از گمرک …. مربوط به ثبت‌سفارش شماره …. ، هیچ گونه درخواستی بابت ارز کالاهای وارداتی مذکور نداشته باشم . بانک مرکزی هیچ گونه تعهدی بابت تامین ارز ثبت‌سفارش مذکور از کلیه روش‌های تامین ارز نخواهد داشت .

۲ – تمامی ثبت سفارش‌ها و مجوزهای ورود معتبر که تاریخ اعتبار آنها در بازه زمانی مذکور منقضی می‌شوند ، بصورت خودکار و بدون اخذ کارمزد ، به مدت ۳ ماه تمدیدشده تلقی می‌شود .

۳ – گمرک ایران مجاز است نسبت به ترخیص تمامی کالاهای دارای قبض انبار معتبر که ثبت‌سفارش آنها تعلیق یا ابطال شده است ، اقدام نماید . واردات این کالاها مشمول قواعد ماده یک این تسهیلات هستند .

۴ – چنانچه اختلافاتی از قبیل سال ساخت ، کشور سازنده ، تعرفه و ارزش بین ثبت سفارش ، اظهار و استنباط گمرک ایجاد شود ، اجازه داده می شود صاحبان کالا بدون اصلاح و ویرایش ثبت سفارش نسبت به انتقال کالا به انبارهای تحت نظارت گمرک در اقصی نقاط کشور اقدام نماید . مفاد این بند کالاهای ممنوع را شامل نمی‌شود .

۵ – در صورت قطعی سامانه‌ها و اختلال در انتقال داده‌ها و اطلاعات ، با اعلام گمرک تمامی سازمان‌های ذی‌مدخل در امر تجارت خارجی اعم از وزارتخانه‌های متولی در امر صادرات و واردات و بانک مرکزی و بانک‌های عامل و سازمان‌های صادرکننده مجوز ، مکلفند مدارک و مجوزهای کاغذی با رعایت نکات امنیتی صادر نمایند . نمونه فرم مورد تایید باید ظرف ۲۴ ساعت از ابلاغ این مصوبات به گمرک ارسال شود .

۶ – گمرک مجاز به دریافت یا تمدید ضمانتنامه بانکی بابت حقوق ورودی و مالیات ارزش‌افزوده با سررسید تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۵ برای ترخیص کالا می‌باشد .

۷ – گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است ، کالاهای اساسی موجود در گمرکات کشور را بدون دریافت کد ساتا از بانک مرکزی و در چارچوب مصوبه مراجع ذیصلاح در بازه زمانی مذکور ترخیص صددرصدی نماید . برای سایر کالاهای حائز اولویت که پس از ابلاغ این مصوبه به کشور وارد می‌شود در صورت تایید وزیر مربوطه ، ترخیص ۹۰ درصدی در این دوره بلامانع بوده و ترخیص ۱۰ درصد باقیمانده آن کالاها با اخذ تعهد مورد قبول گمرک از جمله ارائه ضمانت‌نامه بانکی و یا ذیحسابی ، امکان‌پذیر است . ضمنا فایل‌های وزارت صمت قبلا به گمرکات اجرایی سراسر کشور ابلاغ گردید .

۸ – گمرکات مجاز هستند نسبت به ترخیص کالاهایی که در ثبت سفارش به سال ساخت اشاره شده اما عمر ساخت کمتر از زمان مندرج در ثبت سفارش است ، بدون نیاز به اصلاح ثبت سفارش اقدام به ترخیص کالا نمایند .

۹ – تمامی کالاهایی که وارد گمرکات کشور شده و یا ۲ ماه بعد وارد خواهند شد از قاعده تقدم تاریخ ثبت سفارش به تاریخ حمل (بارنامه) معاف می‌باشند .

۱۰ – تمامی اقدامات بازرسی و آزمایشگاهی موازی کالاهای اساسی ، دارو ، تجهیزات و ملزومات پزشکی که توسط دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود مطابق تشخیص وزارتخانه ذی‌ربط متمرکز شده و توسط یک مرجع انجام گردیده و یا به تشخیص وزیر مربوطه ، بر اساس نتایج آزمایشات انجام شده در مبدا واردات عمل گردد . سازمان ملی استاندارد ، گمرک و سازمان غذا و دارو مکلف به همکاری لازم هستند .

۱۱ – در بازه زمانی مذکور ؛ اختلافات مربوط به سال ساخت ، کشور سازنده ، طبقه‌بندی تعرفه بین ثبت سفارش و اظهار ، یا اختلافات مربوط به ارزش بین ثبت سفارش و اظهار و استنباط گمرک ، مانع ترخیص نیست ، مشروط به اینکه کالا مصداق کالای ممنوع یا به عنوان قاچاق نباشد .

در همین موضوع بخوانید

دیدگاه‌ها

۰ دیدگاه

اولین دیدگاه را دربارهٔ این خبر بنویسید.

ثبت دیدگاه

ایمیل شما منتشر نمی‌شود. تکمیل موارد ستاره‌دار الزامی است.